محاسبه کاهش قیمت آسفالت با الیاف کورتا سیرجان بر اساس کاهش ضخامت

سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵

اصطلاحات مربوط به مدول در شناسایی رفتار تنش – کرنش مصالح

برای شناسایی رفتار تنش – کرنش مصالح روسازی و الگوهای تغییر شکل آن ها، اصطلاحات مختلفی از مدول به کار گرفته شود. عکس العمل مصالح روسازی اغلب به صورت ساده الاستیک خطی فرض می شود. در صورتی که در عمل اغلب مصالح دانه ای و غیرچسبنده لایه های اساس، زیراساس و بستر روسازی، رفتار الاستیک غیرخطی از خود نشان می دهند.

اصطلاحات مربوط به مدول در شناسایی رفتار تنش – کرنش مصالح

رفتار مخلوط های آسفالتی از حالت الاستیک نیز خارج شده و خصوصیات ویسکوالاستیک پیدا می کند که وابسته به نرخ بارگذاری و درجه حرارت در زمان اعمال بار می باشد. ازین رو برای مصالح آسفالتی معمولاً اصطلاح «مدول دینامیکی » و «مدول برجهندگی » استفاده می شود.

مدول دینامیکی، نسبت تنش به کرنش تحت شرایط ارتعاشی است و خصوصیتی از مصالح ویسکوالاستیک محسوب می شود. اصطلاح "مدول برجهندگی" همچنین برای تعیین خصوصیات مصالح دانه ای و چسبنده نیز به کار می رود. اصطلاح "مدول الاستیسیته" در مباحث مختلف، برای کلیه لایه ها در یک سیستم روسازی کاربرد دارد. مدول برجهندگی بستر، درواقع سختی مصالح بستر است. مدول الاستیسیته از تقسیم تنش برکرنش برای بارگذاری با سرعت کم و مدول برجهندگی از تقسیم تنش بر کرنش در بارگذاری با سرعت بالا بدست می آید.

مدول الاستیسیته از لحاظ ریاضی به عنوان شیب منحنی تنش – کرنش در محدوده تغییر شکل الاستیک معرفی می شود. در برخی از موارد اصلاح «مدول سختی» برای تعیین مشخصات مصالح به کار گرفته می شود. سختی یک اصطلاح کیفی است که به مفهوم مقاومت در برابر تغییر شکل تعبیر می شود و غالباً به جای اصطلاحات «مدول الاستیسیته»، «عکس العمل بستر» و «مدول برجهندگی» به کار گرفته می شود. در واقع سختی تعیین کننده میزان کرنش یا تغییر مکان بستر در حین بارگذاری یا باربرداری است. بر این اساس مفهوم مدول الاستیسیته با مدول سختی متفاوت است. زیرا مدول الاستیسیته خصوصیتی از مصالح تشکیل دهنده جسم است، در حالی که سختی خصوصیتی از پیکره جسم می باشد که به مصالح، شکل و شرایط کرانه ای آن وابسته است. با این حال، در شرایط خاص تنش یا کرنش تک محوری محدود نشده، مدول الاستیسیته معیاری از سختی مصالح است. به همین دلیل، به مدول تعیین شده از طریق اندازه گیری خیز در محل توسط دستگاه های غیرمخرب، اصطلاحاً «مدول سختی» می گویند.

اطلاعیه 021-88741531 کانال تلگرام 09036258539 اینستاگرام